Taalbegrip
Taalbegrip is wat een kind begrijpt van wat een ander zegt met woorden en zinnen. Bijvoorbeeld als het kind een opdracht krijgt of wordt gevraagd een voorwerp aan te wijzen. Een kind dat problemen heeft met taalbegrip voert opdrachten soms gedeeltelijk uit, soms verkeerd en soms zelfs helemaal niet. Je ziet vaak dat kinderen dan letten op de gebaren die wij maken om zo de opdracht toch uit te voeren.
De passieve woordenschat valt ook onder het taalbegrip. Het kind kan dan een juiste afbeelding of voorwerp aanwijzen. Als je bijvoorbeeld vraagt ‘Waar is de koe?’ begrijpt het kind dat hij een koe moet aanwijzen en doet dit dan ook.
Verder valt onder taalbegrip het begrijpend lezen. Dit houdt in dat het kind vragen kan beantwoorden naar aanleiding van een stuk tekst dat hij heeft gelezen.
Logopedie kan ervoor zorgen dat het kind zijn omgeving weer begrijpt.
Logopedie bij kinderen met een verstandelijke beperking
Hierbij gaat het om kinderen met een IQ onder de 70, downsyndroom en/of autisme. Omdat het niveau laag is wordt veel aandacht besteed aan de communicatieve functies. Die zorgen voor de basis van de communicatie en dat hebben veel van deze kinderen nog niet.
De logopedist is veel bezig met (communicatieve) zelfredzaamheid en het functioneel inzetten van taal. Er wordt voornamelijk gewerkt met ondersteunende communicatie zoals picto’s, gebaren of communicatiemiddelen (bijvoorbeeld een spraakcomputer). Hierbij is structuur bieden van groot belang, evenals aansluiten bij de behoeftes en belevingswereld van het kind.