Informatie voor volwassenen
Wanneer er, om welke reden dan ook, problemen zich voordoen in de communicatie kan logopedie uitkomst bieden.
In al deze gevallen kunt u bij Taalreis terecht voor advies, onderzoek en behandeling.
Wanneer er, om welke reden dan ook, problemen zich voordoen in de communicatie kan logopedie uitkomst bieden.
In al deze gevallen kunt u bij Taalreis terecht voor advies, onderzoek en behandeling.
Bij een goede logopediebehandeling komt veel kijken. Wij leggen u graag uit hoe het traject in zijn werk gaat. Van de aanmelding tot de intake. Van de diagnostiek tot de behandeling. Klik hiernaast op het onderwerp waar u meer over wilt weten.
Voor het aanmelden voor een logopedische behandeling, heeft u meestal een verwijzing van de huisarts nodig. Bespreek uw zorgen dus eerst met hem of haar.
Daarna kunt u contact opnemen met Taalreis. Dit kan telefonisch, per e-mail of via de website.
Wilt u zonder verwijzing starten met logopedie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor informatie en advies.
Na uw aanmelding plannen wij een afspraak voor een intakegesprek in bij een logopedist die dicht bij u in de buurt werkt.
Als u bij uw aanmelding een e-mailadres achterlaat, sturen wij u een vragenlijst die u vóór het eerste gesprek kunt invullen.
Bij het eerste gesprek neemt u het volgende mee:
Onderaan deze pagina kunt u direct zoeken welke locatie voor u het dichtst bij is.
Tijdens het eerste gesprek wordt het aanmeldformulier aangevuld. Ook nemen we de vragenlijst door. Als u deze niet vooraf hebt ingevuld, doet de logopedist dit samen met u alsnog.
De logopedist zal veel vragen stellen over uw huidige situatie. Graag willen we daarom vooraf weten wat uw hulpvraag is. Daarom is het van groot belang om uw klachten goed in kaart te brengen. Aan de hand van deze informatie wordt er bepaald of logopedie u uitkomst kan bieden en welk onderzoek de logopedist het beste bij u kan afnemen.
Ook zal de logopedist uitleg geven over de zorgovereenkomst en u vragen deze te ondertekenen. De zorgovereenkomst is belangrijk voor een goede samenwerking met de logopedist.
Het intakegesprek is vrijblijvend.
Heeft u vragen over het intakegesprek? Neem dan contact op via ‘bel mij’ of vul het contactformulier in.
Tijdens het intakegesprek worden ook afspraken voor het onderzoek gemaakt. Dit onderzoek past bij de hulpvraag. Afhankelijk van de aard van het probleem, wordt er bepaald hoeveel onderzoek moet worden uitgevoerd.
Na het onderzoek worden de resultaten met u besproken en worden doelen of adviezen opgesteld. Soms blijkt na het onderzoek dat logopedie (nog) niet nodig is. De logopedist zal u dan advies geven en eventueel een controleafspraak inplannen.
Heeft u vragen over het onderzoek? Neem dan contact op via ‘bel mij’ of vul het contactformulier in.
Als uit het onderzoek blijkt dat er wordt overgegaan tot behandeling, maakt de logopedist een behandelplan. In dit plan staan de doelen waaraan de komende periode wordt gewerkt.
De frequentie van de behandelingen varieert per persoon. Een behandeling duurt ongeveer 25-30 minuten. De logopedist geeft u opdrachten mee die u thuis kunt oefenen.
De logopedist schrijft na iedere behandeling een rapportage in het digitaal schrift. Hierin staat wat er tijdens de behandeling is gedaan en hoe dit ging. Ook worden hier alle oefeningen in vermeld zodat u weet wat er thuis kan worden geoefend.
Mocht het niet mogelijk zijn om elke week naar de praktijk te komen, dan biedt Taalreis ook behandeling via beeldbellen, bijvoorbeeld met behulp van Skype. Het soort behandeling moet daar wel geschikt voor zijn. Ook moet ten minste één keer per maand een reguliere behandeling op de praktijklocatie plaatsvinden.
Vanuit de basisverzekering wordt logopedie vergoed. Taalreis heeft contracten met vrijwel alle zorgverzekeraars.
De tarieven op onze website zijn de maximumtarieven volgens de Nederlandse Zorgautoriteit. Met uw zorgverzekeraar kan een afwijkend tarief zijn overeengekomen.
Taalreis vindt een open en eerlijk behandeltraject belangrijk. Daarom werkt Taalreis volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst WGBO. De WGBO beschrijft de rechten en plichten van cliënten in de zorg.
De mening van cliënten is belangrijk voor Taalreis. Daarom verzamelen wij complimenten en klachten met behulp van Qualiview. Dit onafhankelijke onderzoeksbureau brengt de tevredenheid van onze cliënten in kaart, zodat wij daarop actie kunnen ondernemen. Hebt u tijdens de behandeling een klacht of compliment, laat het dan weten via dit formulier.
Let op: een verwijzing van de huisarts is nodig voor vergoeding vanuit de verzekering. Een verwijzing mag niet ouder zijn dan 2 maanden.
Deze website gebruikt alleen functionele cookies. meer informatie
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.